måndag 7 november 2011

Måndagsmat

Jag älskar soppor. Gärna puré soppor. Idag blev det dock inte purésoppa utan het bönsoppa. Ja, jag älskar även bönor.


Soppan är gjord på lök, purjolök, tomatkross, lite potatis, morot, vitlök, en hel del chili, lite tomatpuré, buljong och en blandning av de bönor man gillar, idag blev det kidney- och vita bönor, kikärter och haricot verts.
Till soppan åt vi lite bröd med färskost och avocado. Grymt enkelt, gott och dessutom nyttigt. Ja, och relativt billigt också. Eller, soppingredienserna i sig är billiga men avocadon jag promt ville ha på brödet idag var inte i det billigaste laget, men den kan man ju gott skippa- ja, brödet till behövs ju egentligen inte alls utan soppan går riktigt bra att äta helt utan tillbehör.

Nu då jag kommer vara ledig så långe tänkte jag att maten är ett projekt jag ska ta tag i. Då menar jag att jag ska försöka planera god och hälsosam mat för några dagar/ca vecka i taget. Nu finns det faktiskt inga ursäkter! jag kan ju inte precis skylla på att jag inte har tid att planera, handla och laga mat... Och kanske blir jag till och med riktigt inspirerad. Hoppas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar