söndag 11 september 2011

Hej foglossning

Den sköna lördagen blev till viss del en smärtsam lördag. Den långa promenaden eller kanske de tunga lyften på jobbet alternativt en kombination gjorde att jag igår kväll knappt kunde flytta tyngden till mitt vänstra ben under kvällen. Det smärtade som sjutton nere i ryggen (SI-leden) och även vid ljumsken. Jag vankade omkring som en anka. Att byta ställning inatt var rent ut sagt helvetiskt.
Idag har det lugnat ner sig lite även om det gjorde ont under dagens korta promenad.
Nu kan jag med andra ord säga hej till foglossning riktigt på riktigt. Känningar har jag ju gaft redan sedan vecka 14, men nu börjar jag inse vad foglossning riktigt kan innebära.
Hur jag ska fixa jobbet i detta tillstånd är för mig nu är ett mysterium.

Nåja, ännu är det helg och jag tänker njuta av den resterande ledigheten genom att äta lite frozen citrus-cheescake tillsammans med kaffegästerna som strax borde dyka upp. Senare blir det obligatorisk styrketräning (armarna lär få sig en omgång idag) före söndagsbastun.

3 kommentarer:

  1. hejsan Linn :D

    foglossning är nog bland de värsta- har samma känningar- kan int sätta tyngden på vänstra benet.. de e rikit pain- ha du prova på kinesiotejp- ja ha bett min man tejpa mig- de funkar till viss mån- är alltså oxå fysio-
    var jobbar du annars?

    SvaraRadera
  2. Hej Marika! Nä foglossning är en riktig tråkig del av graviditeten. Som sagt så är det först nu jag börjar inse hur smärtsamt det kan vara :( hoppas verkligen på att det inte tänker bli mycket värre men vet ju samtidigt att risken är stor att det blir en del värre ännu. Fysiotejp var ett bra tips! det har jag inte testat. SI-bälte har jag prövat så smått och det hjälper lite men jag tycker inte att det riktigt funkar att jobba med, är lite för obekvämt. Jag jobbar på jour-sjukhus i Helsingfors. Det innebär ju alltså att takten är snabb och att det innebär mycket lyft och förflyttningar varje dag. Jag trivs bra men det är nog en mycket krävande arbetsplats så jag är rädd att inte kommer kunna jobba ända fram till mitten av december :S. Hur långt har du kommit i graviditeten? funkar det att jobba trots foglossningen?

    SvaraRadera
  3. jeps- ja har vecka 16 på G- så har lång väg ännu kvar- jobbar själv med gravt handikappade- så de e lyft varje dag- hade lyftförbud i två veckor.. måste fråga kolleger till hjälp...men får se hu de ska bli.. ja börjar först mammaledigheten i januari- så kan nog bli mycke tidigare...
    men kinesiotejp funkar till viss mån rikit bra- å det e int i vägen, så de e bra, men SI-bälte tycker jag själv oxå e lite klumpit på jobbe att ha... men man får se vad tiden hämtar med sig :D

    men ifall du kommer på bra vinker till at lindra smärtan så meddela- i´m the first that want to know :D

    SvaraRadera