torsdag 29 september 2011

Mat lathet

Jag är (igen) inne i en fas då jag tycker att matlagning känns grymt tråkigt. Helst skulle nån annan få handla och laga min mat varje dag. Det skulle vara en perfekt kombination av näringsämnen och självfallet gott.
Nu är ju det dock så att jag, som de flesta av oss, inte har nån personlig kock som fixar detta utan måsta laga maten själv. Men nämnas ska att Frank faktiskt fixar mat i vårt hushåll väldigt ofta. Oftare än jag själv.
I mårse då jag steg upp fanns det absolut ingenting att äta till morgonmål. Kylskåpet stirrade tomt tillbaka på mig och jag suckade djupt. Påvägen till jobbet gick jag via en R-kiosk för att utvärdera morgonmålsutbudet men det bestod på sin höjd av majonäsmackor. Det hela slutade med att jag gick via sjukhuskafeterian och köpte mig en svindyr, torr rågbrödsmacka.
Dessutom åt jag gröt till lunch för andra dagen i rad efter vilket jag tänkte att nu får det banne mig vara nog! I eftermiddag vill jag ha god, näringsrik mat och imorgon ska det finnas valmöjligheter av morgonmål.
Efter jobber drog jag med mig Frank till matbutiken och fixade därefter tillsammans ihop middagen som bestod av en sallad på mozzarella, tomat, mycket basilika, lite sallad och gurka, ångkokt broccoli och morot samt varsin sojaschnitzel. Voilá!


Nu är vi mätta och belåtna. Dessutom blev det över till en lunchlåda imorgon.

För att väcka min matlagningsinspiration kommer vi på lördagen att besöka slow-food festivalen som ordnas i Fiskars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar