torsdag 8 augusti 2013

Vecka 24


Jag har nästan inte alls bloggat om den här graviditeten. Det finns många orsaker till det. Delvis har flytten och allt vad den inneburit och innebär tagit sitt, delvis har jag mått ganska dåligt största delen av tiden så här långt. Och jag har inte haft lust att skriva så mycket om det jobbiga. I korthet så har det egentligen varit helt typiska grejer, inga konstigheter. Men ack så tungt det kan vara ändå.
Från vecka 20 har illamåendet äntligen lättat avsevärt och även om det fortfarande finns kvar är det nu mycket sällan och alltid lindrigt.
Det som nu helt klart är jobbigast är foglossningen. Att jag mer eller mindre har ont hela tiden och att jag känner mig så otroligt begränsad. Att ha ont och att inte kunna göra normala saker i vardagen tar också en hel del på humöret.
Men, det går ju över. Sen. Det är bara att bita ihop och tänka att det ju inte är farligt för vare sig mig eller barnet. För allt verkar annars riktigt bra. I går besökte jag rådgivningen och fick bekräftat att magen verkligen ÄR stor. Det är inte bara jag som inbillar mig att den är enorm. Sf måttet ligger nämligen över den övre normalkurvan och är nu,  v23+6, 24. Som jämförelse var sf måttet 19 i samma vecka med Agnes men då följde sf måttet också den lägre normalkurvan graviditeten igenom.
Min vikt hade, som jag anat, ökat en hel del de senaste veckorna men den här gången fick jag inga skällor av hälsovårdaren vilket var skönt. Men jag hoppas att takten avtar, som den gjorde med Agnes, för att inte sluta på groteskt höga siffror mot slutet.
Blodtryck var bra men mitt hb hade sjunkit en del.
Höjdpunkten, bebisens hjärtljud, var fina och rörde sig mellan 125 och 145.

Jag är glad över att denna gång ha en hälsovårdare som det fungerar jättebra med. Jag lär inte ha angst över varje besök som jag hade senast.

Och så en magbild på det. Tagen igår, vecka 23+5. Det ser ut som att jag redan är fem före förlossning.


8 kommentarer:

  1. Va rolit att illamåendet har lättat!!! Tycker int att din mage ser stor ut på bilden. Fin e den och du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Ja, det är otroligt skönt att äntligen sluppit det konstanta illamåendet. Det tog verkligen på krafterna. Magen är nog stor med tanke på veckorna, men det är ju bra att bebisen verkar växa bra. Oroväckande stor är den ju iallafall inte.

      Radera
  2. Varför skäller hälsovårdaren om vikten ökar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förstås inte bra att gå upp för mycket i vikt, inte hälsosamt för mamman eller barnet. Men jag gick ju sist och slutligen inte upp så mycket. Helt normalt. Hennes reaktion var överdriven och gav mig onödig stress.

      Radera
  3. Fina fina du!! :)

    puss
    ylva

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte alls du ser så stor ut! Bara fin. Hoppas du får må någorlunda bra i fortsättningen. Och även om det inte känns så är det faktiskt inte så länge kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, ska hoppas få må lite bättre nu ett tag framöver. Senaste dryga veckan har faktiskt varit den bästa hittills! :) Om tre månader har vi en ny liten typ i huset. Känns nog lite overkligt.

      Radera