tisdag 22 februari 2011

Väntan på min nya vän del 2

Jag trodde att det var slut på kamerakrånglandet eftersom kameran blivit beställd, betald och jag fått orderbekräftelse. Men nej. Idag fick jag följande mail:

Hej,

Det har varit ett större fel i produktens prisättning. Tyvärr kan vi inte leverera med det felaktiga priset.
Produkten rätta pris är 824,30€ . Vi beklagar för problemet.
Konttonummer behövs för pengareturneringen!


Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Är det inte meningen att jag ska ha nån kamera!??
Och får ett företag föresten göra på detta vis? det är väl deras problem om de fuckat up prissättningen, eller?

7 kommentarer:

  1. Nää, påriktigt?! Det där låter nog lite olagligt..hmm, jag tycker om man haft en prissättning och sålt något för ett pris så kan man inte plötsligt ändra sig.

    SvaraRadera
  2. Varifrån var det som ni köpte den?

    SvaraRadera
  3. Från Multitronic. Mycket intressant eftersom de meddelade att beställningen är mottagen och g o d k ä n d. Jag vet inte om vi orkar ta saken längre och kräva kameran till priser vi köpte den för. Antagligen orkar jag inte utan kräver bara pengarna tillbaka och hoppas på bättre tur nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Jag är 99,9% säker på att företag måste sälja till utannonserat pris, och här har de ju tekniskt sett redan sålt den.
    men misstänker att det blir en lång process innan du har kameran i hand.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Det låter ju värre det..

    Företaget i fråga bör nog inte kunna göra så där, utan de måste sälja till dig till det tidigare bekräftade priset. Affären är alltså bindande i och med att du gjort beställningen i nätbutiken och fått en orderbekräftelse.

    Bara om prisskillnaden är så markant att du borde ha förstått felet (t.ex. att de säljer kameran för 59,90 istället för 599 €), kan företaget hävda att priset inte är giltigt.

    Om man jämför priset som du fått (under 600 €) med vad kameran säljs för så där annars, tycker jag inte att den är orealistisk. Kolla t.ex. på Hintaseuranta:

    http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/378741?ref=hakuehdotus

    Där är det billigaste priset under 600 € och t.ex. 4 butiker säljer den för 649 €. På basis av detta är det fullkomligt orimligt att höja priset till över 800 €.

    På Kuluttajavirastos sidor finns ett exempel om detta:

    http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/asiasanahaku/hakutulokset.aspx?wordid=79879c7e-d9ae-4bbe-bfd1-c864e3328af2

    Scrolla neråt så hittar du följande stycke:

    "Sitovatko verkkokaupan sivuilla olevat hinnat myyjää?

    Myyjän verkkosivuilla olevaa hinta- ja tuotetietoa pidetään sitovana tarjouksena. Sopimus syntyy, kun kuluttaja hyväksyy myyjän tarjouksen tilaamalla tuotteen. Tämän jälkeen ei kumpikaan osapuoli voi pääsääntöisesti irtautua sopimuksesta ilman seuraamuksia. Ainoastaan tietyissä tilanteissa myyjä voi vedota erehdykseen antamassaan tarjouksessa, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo. Esimerkiksi jos 400 euron televisiota myydään 40 eurolla, kyseessä on todennäköisesti erehdys."

    Du ska alltså definitivt kontakta företaget och säga att det inte kan vara en felprissättning om man jämför vad produkten säljs för annanstans, och att affären är bindande. M.a.o. säg åt dem att dom ska skicka den där kameran till dig lite attans snabbt eller så hamnar dom i rätten.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Tack Samuli! Jag skickade precis ett mail och hade mycket nytta av informationen :) Blir spännande att se vad de svarar.

    SvaraRadera
  7. Jaaa jaaa, kämpa på! Rätt ska vara rätt, perkele!

    SvaraRadera