onsdag 21 mars 2012

Before and after

Kommer ni ihåg hur jag såg ut under mitt träningspass på nyårsafton? Nåt enstaka pass torde det blivit efter detta men så här såg jag alltså ut nästan exakt en månad före förlossningen...(!) Jag har redan förträngt hur stor jag verkligen var och nästan även hur det kändes att gå runt med den enorma magen. Det som var jobbigast var ju nog i och för sig foglossningsbesvären.





Och så här såg jag ut igår, knappt 3 månader senare, 7 veckor efter förlossningen.


Det är häftigt hur kroppen återhämtar sig. Hittills har jag bara promenerat med vagnen samt varje dag medvetet aktiverat bäckenbottnen och djupa magmusklerna så ofta och mycket jag bara hunnit. Härligt var det att kunna träna utan att behöva fundera på att pulsen inte skulle stiga för högt eller att få sammandragningar.
Många sade att jag kommer nog sakna magen sen efteråt. Det kan jag meddela att det gör jag inte. Jag trivs helt klart bättre med en baby utanför magen än inne i den.

6 kommentarer:

  1. Snygging! Och jag håller med dig, jag saknar inte heller magen destu mera. Har du förresten sluppit dina foglossningsbesvär? Jag har fortfarande ont i vänstra höftet :( och hoppas att det går fort om.

    SvaraRadera
  2. Wow! Vilken töjbar topp ;)

    SvaraRadera
  3. Ja du snygging. Bli int smittad av bullaviruset! Det är väldigt vanligt förekommande hos nyblivna mammor. Jag är smittad och inget bot finns :)! Kram /Jonna

    SvaraRadera
  4. Oj tänk vad mycket du fått ner. Jag har fortfarande "bulla-mage" och den är besvärlig att få bort! Håller med - saknar inte heller den elefantfiilisen man hade i slutet av graviditeten!

    SvaraRadera
  5. Ja, visst är det häftigt hur kroppen kan återhämta sig! Jag är själv överraskad över hur kroppen fungerar och har nog respekt för min kropp på ett nytt sätt nu.

    Foglossningsbesvären trodde jag och hoppades jag på att skulle försvinna genast men tyvärr så har jag också känningar av det ännu. Oftast vaknar jag av molande strålande kring blygdbenet på natten. Så det är trist men hoppas det försvinner snarast!

    Javisst Mankko! :D jag tyckte det var lite skoj att jag råkade ha samma top på mig och även den har dragit ihop sig i tvätten!!:) ganska bra kvalitet av gina tricot ;)
    Som tur vågar jag inte äta choklad, på grund av Agnes magont, vilket nog vore svårast att hållas ifrån. Bullar har jag aldrig varit svår på dock har jag ätit en hel del glass :)

    Annika, jag har nog en hel del extra på magen ännu och speciellt kring höften (men mina höften trollas bort av kameravinkeln i detta fall). Jag litar på att det mesta nog försvinner så småningom. Och egentligen så tycker jag gott det kan få synas en förändring efter att man fött barn. Kroppen har ju vekligen gått igenom en stor förändring. Dock vill man ju självfallet känna sig bekväm med sin kropp. Men som sagt, jag tror hårt på att inte stressa över det utan fokusera på att må bra och ha en hälsosam kropp.

    SvaraRadera