torsdag 26 april 2012

Fysioterapi

Dagens fysioterapi var riktigt intressant. Vi gick igenom och prövade olika ställningar och sätt att bära och lyfta bebisen som främjar den motoriska utvecklingen. Även om jag själv är fysioterapeut så är inte små bebisar precis mitt starkaste område eftersom man går igenom så ytligt inom grundutbildningen. Jag gjorde dock en barn-praktik men även då hade jag väldigt lite att göra med riktigt små bebisar. Så, roligt och intressant var det. Jag tycker att det är super att Helsingfors stad ger alla föräldrar möjlighet att delta i dessa grupper.
Sen gick vi igenom en del om bäckenbottenmuskulaturen och djupa mag- och ryggmuskler. Ingen ny information för min del här. Det som har med pre- och post graviditet att göra då det gäller bäckenbotten och djupa mag-och ryggmuskler att göra torde jag kunna utan och innan vid det här laget. Både i teorin och praktiken. Jag har tränat dessa muskler som en liten galning både under graviditeten men kanske framförallt efteråt- jag började redan på bb. Och det har tydligen gett resultat då eftersom dagens fysioterapeut också konstaterade att magmuskulaturen har återhämtat sig mycket bra.

2 kommentarer:

  1. Det låter som ni verkligen haft en givande fysioterapi-"session". Jag hade inte möjlighet att närvara på vårt tillfälle här i Vasa, men förstod på de övriga mammorna att det bara varit flera konstateranden över vad om är dåligt för babyns motoriska utveckling inte direkt något som främjar... Önskar jag varit på er. /Jonna

    SvaraRadera
  2. Tja, egentligen så kanske det är att ta i att säga främja, åtminstone i avseendet att snabba på. Hon poängterade nog att alla barn ju utvecklas i sin egen takt och att man inte kan snabba på utvecklingen (och varför skulle man nu egentligen behöva det) men att man ju nog kan stimulera den motoriska utvecklingen och tex lyfta, hålla och bära barnet på såna sätt som aktiverar det. Vi talade nog en del om att man däremot kan bromsa den motoriska utvecklingen men jag tyckte inte att det blev fokus på det. Vi prövade på olika grepp, lyft och lekar med bebisarna. Det var skoj! :)

    SvaraRadera