söndag 14 augusti 2011

LCHF?



För några månader skrev jag en kort fundering gällande LCHF. Eftersom jag oftast blir nyfiken och intresserad av olika mat trender så är jag det även gällande denna diet (livsstil?) speciellt då den nu hållit i sig ett tag. Man vill ju göra de val som är mest fördelaktiga för en själv och som får en att må så bra som möjligt.
Frank blev inspirerad av ett recept som han råkade se på nätet och gjorde idag falsk lasagne. Det innehåller köttfärs, morot, creme fraiche, ost, grädde och kryddor.


Ja, vad ska man säga. Det smakade helt okej dock kändes det ganska ofräscht att äta något som bokstavligen dryper av fett. Och mättnaden efteråt kändes inte direkt gemytlig, trots att man bara kunde äta rätt lite, utan lite som en klump i magen.
Ni LCHF-are, blir man van med att äta stora mängder fett? blir mättnaden liksom annorlunda om man äter det ett tag? Hur har ert mående ändrats efter att ha börjat med LCHF? jag är nyfiken!

På grund av de stora mägderna fett tror jag nog inte det skulle funka för mig. Low carb low fat låter däremot mycket trevligare tycker jag. Men kanske det bara är en vanesak och kanske de positiva sidorna överväger de negativa..?

3 kommentarer:

  1. för mig tog det bara några dagar att vänja sig. magen mår så mycket bättre, det har jag märkt speciellt nu på semestern när jag fuskat rätt ordentligt - magen blir direkt orolig och bubblig när jag äter för mycket kolhydrater och för lite fett!
    mättnaden man snabbare får av lchf är bra iom att småätandet försvinner, och det har varit min värsta fiende - känns som att jag alltid ville äta något småplock, speciellt på kvällarna när jag inte hållt mig till lchf. och att bli mättare på mindre portioner samt hålla sig mätt mycket längre är ju bara positivt!
    allt är ju indiviuellt förstås. men ser fram emot att sätta igång igen ordentligt nu när det blir back to work imorgon!
    men du som är gravid borde kanske kolla med en läkare innan du kör på hardcore-lchf?!

    SvaraRadera
  2. Vi testade ju dieten pga Bobbes höga kolesterolvärden...vilket låter ju helt dumt. Men tänka sig, kolesterolen gick ner betydligt på ca.3 månader. Förhållandet mellan det goda respektive onda fettet ändrades dock inte.
    Jag upplevde att sötsuget minskade med fettdieten. Men nog var det krävande också. Du måste ju vara väldigt uppfinningsrik och pröva på olika recept för att orka med. Och billigt var det ju inte./Jonna

    SvaraRadera
  3. Intressant. Jag ska följa med diskussionerna och nya forskningsresultat som säkerligen är på kommande. Men nej någon LCHF- diet kommer jag inte att börja med som gravid. Jag kör än så länge vidare med min lite-av-allt diet :)

    SvaraRadera