torsdag 5 januari 2012

Sista förberedelserna

Jag har kommit in i ett sista-förberedelse-skede under eftermiddagen. Plötsligt har jag kännt ett enormt behov av att fixa alla de sista små sakerna. Jag har kokat napparna, tagit fram värmedynan, blåst upp jumppabollen som jag tänkt att kanske är skön att pomppa på före vi drar till bb, kollat att bb-väskan är ok (packat ner lite smått och gott år Frank också). Jag har lust att organisera och ordna i en massa skåp också, föra ner en del grejer till källaren och sånt men det får vänta till morgondagen.
Nu sammanställer jag inköpslistan inför imorgon då vi ska införskaffa de sista sakerna som den ihopvikbara badbaljan, regnskydd till vagnen, en ny madrass (jag är inte nöjd med det jag fixade till av Kela-madrassen och skummgummibitar) , mjuka korgar till badrummet, små handdukar och så det där skötbordet som var slut senast. Sen fundrar jag på vilka sköselgrejer vi borde köpa hem. I FPA-lådan fanns det en erisan fuktighetcreme och så har vi zinksalva, babyolja, topsar. Septidin, ceridal, miniblöjor kanske vi borde skaffa..nåt annat man kommer att vara i akut behov av då man kommer hem?

Jag kan inte påstå att jag skulle känna att nåt är på gång men plötsligt har jag liksom fattat att det verkligen kan vara dags när som helst.

4 kommentarer:

  1. Alltså d e nästan så jag blir lite laddad själv av att läs dina inlägg :). Jag tycker att mammalådan var jättebra utrustad, + att på sjukhuset fick vi en liten låda från både pampers och libero med diverse salvor, "infoböcker" och blöjor. Jag vet ju inte riktigt vad man får i Hesa. Men åt mig själv glömde jag att införskaffa lite större/tjockare bindor. Rekommenderar även lansinoh bröstvårtssmörja! Bröstgummi kan du även köpa på förhand ifall det behövs. OBS! På sjukhuset betalade jag 9 euro och på apoteket 17 euro, för samma vara och märke. (Nu får nog dina manliga läsare trevlig information :))

    SvaraRadera
  2. Amningsbehå och engångsamningsinlägg (Natusans är bäst enligt min mening). Kan också rekommendera en såndär mjölkuppsamlare som man kan sätta i behån när man ammar. Bröstgummi håller jag också med om, samt smörjan. Hahah, OCH bindorna..! Potatismjöl för röda små rumpor kanske?=)

    SvaraRadera
  3. Check! tack för tipsen! nu borde vi ha det mesta förutom bröstgummi, men det fixar jag på bb.

    SvaraRadera
  4. En amningstopp eller en mjuk amningsbehå som du kan sova med. Det behövs kanske inte ännu på BB, men då mjölken börjar flöda så kan det bli läckage på nätterna ;)
    Dessutom kan man ha riktigt ont i brösten då mjölkmängden ökar de första dagarna. Jag fick tipset att stoppa in kålblad i behån. Låter kanske knäppt, men det gör ont att "förvandlas" till Dolly Parton.
    Till bebisen behövs inte mycket annat än miniblöjor :)

    SvaraRadera