tisdag 7 februari 2012

Natten som var

Ingen favorit i repris inatt utan vi har faktiskt sovit skapligt. Tösen har sovit som en igel vid min sida, ätit sisådär tre gånger och sen slumrat in igen. Haft lite bök i magen ett par gånger men det har gått om rätt fort. Ja, och ett par pika-blöjbyten. That´s it. Lyxnatt med andra ord.

För tillfället tycker jag att två basic grejer är knepiga. Det första är i vilken ordning vi borde byta på henne, genast då hon vaknat eller efter att hon ätit. Om vi byter först så är det i princip helt säkert att hon inom kort skriker som en tok efter mat men äter hon först så spyr hon antagligen under bytandet. På bb fick vi rådet att byta först, mata sen men jag är osäker...
Det andra är det där med rapandet. Nu i efterhand så har jag kommit på att vi ju aldrig gick igenom desto mera gällande de på bb. Jag har inte riktigt koll på vilka grepp som är de bästa och sen så vaknar hon ju till då man rapar henne efter maten vilket oftast innebär att hon vill ha ännu mera mat och då hamnar man ju i en ond cirkel.
Vad göra?

4 kommentarer:

  1. Sånt där är väl smaksak egentligen. Vi bytte efter jag matat och rapade oftast på dagen, men inte på natten. Lägg henne över axeln bara och klappa lätt på ryggen eller rumpan. Inte går hon sönder ;) Good luck :)

    SvaraRadera
  2. Jag är 100% för att mata först och byta sen. Känns mest naturligt för mej. Åtm. vår pojke ansåg det viktigare att få mat än att bli bytt på. Men sen finns det tydligen de som är mycket känsliga för våt blöja. Så säkert smaksak för barnet.
    Angående rapningen så fick vi aldrig vår bebbe att rapa (fel teknik?) åtm. på natten skippade vi försöken. Men nu i efterhand kan jag tänka att vi kanske hade haft bättre nätter om man gjort det "ordentligt" dvs. matat ordentligt och sedan rapat. För oss blev det massa snutt och 1000 uppvak. Men svårt att säga klart vad det berodde på. :) Säkert olika för allihopa det där ändå!

    SvaraRadera
  3. Jag tror vi ska försöka oss på met-rap-byta-andra bröstet-rap (inte på natteb dock)ett tag och se om det kan hjälpa mot både gasproblem och småätande. Det är väl bara att testa sig fram, jo. Ännu är jag en lite osäker, grön mamma :)

    SvaraRadera
  4. Mat, byte (viktigt att få sprattla utan blöja som är såååå skönt), mera mat. Vi försökte åxå med ordentlig rapning dagtid och endast "lite upprätt läge" på natten. Fick även råd av en "expert" att inte rapning är nödvändigt. Hoppas ni snart hittar ett system. Jag tror åxå att om rapen inte kommit trots att du dunkat gullet i rumpan i typ 2 min, så kanske det inte är på väg heller. Svårt att säga. /Jonna

    SvaraRadera