tisdag 27 november 2012

Vad hände sen?


Efter den andra sömnen vaknade en liten solstråle. Och en liten solstråle vad hon fram till läggdags. I det skedet hade hon varit vaken så länge så att hon somnade bums jag lade ner henne i sängen. Det har inte hänt sen..ja, jag kommer inte ihåg när det skulle ha hänt senast. Det var en timme sedan, klockan 19. Jag har redan hunnit med en aning hemmaträning, en lång dusch och ännu har vi en hel del tid kvar före det blir sovdags. Känns ovant.

Här är solstrålen i färd med en av favoritaktiviteterna, ordna och greja med skorna. Det ska börjas tidigt. Favoritskorna är träningsskorna och högklackade pumps. Vi har med andra ord samma favoriter.


 

Ni som är observanta reagerar kanske på hur Agnes sitter. Så här har hon börjat sitta mycket de två senaste dagarna och är inte en ställning som man rekommenderar. Vad säger ni kolleger och andra insatta, hur illa är det att sitta som hon gör? Jag har ännu inte hunnit researcha desto mera- själv har jag ju inte jobbat med dessa småttingar.


Edit kl 21.35: Borde väl inte ropat "Hej"!... Efter 1h 40 minuter vaknade en jättepigg flicka. Just nu vrålar hon jag-vill-inte-lägga-mig! högt och bestämt. Lite rädd var jag nog då hon somnade strax efter kl 19 istället för mellan 20.30 och 21 som hon vanligtvis gör. Men om hon somnar vid typ vid midnatt borde hon inte vakna 5.30 igen. Kan man ju hoppas iallafall.

3 kommentarer:

  1. Voi så hon ha vuxit:)
    Är inte heller så insatt på ställningen, men alla barn sitter väll i något skede så. Tror inte det är så farligt i detta skede, men kanske i framtiden? Svårt att veta:(

    SvaraRadera
  2. Vet inte hur det är med bebisar och mindre barn som sitter så i W-ställning, de är ju så mjuka i lederna... Barn i lekåldern som sitter mycket så kan ha förhållandevis stor inåtrotation i höfterna (ökad anteversion) och går då ofta med tårna pekandes inåt. Har jobbat med några flickor i tidiga tonåren med dylika "problem" men har ingen vidare erfarenhet än så! Vilda satt jättemycket så som Agnes på bilderna. Hon sitter nog så ännu men korrigerar sittställningen då jag säger till henne, vilket jag nog gör.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna! Jag ska följa med läget och se om hon fortsätter att sitta mycket så här eller hur det utvecklar sig. Idag har hon igen suttit mycket på knäna men med knäna mycket närmare varandra så att hon sitter på sina fötter, inte på rumpan då hon sätter sig ända ner. Tillsvidare får hon sitta som hon vill :)

    SvaraRadera